Sunday, December 25, 2011

Utsikt fra øya: Grand utflukt av kjøkkenet

Da jeg vokste opp som et barn i sekstitallet, var kjøkken alltid en skjult affære. Hvis det ikke var atskilt med en vegg fra de andre rommene i huset, hadde en skillelinje installeres for å skjule det fra resten av verden. Invitere venner til kjøkkenet for å vise fram nye kjøkken island eller cooktop var ikke ting som må gjøres.


Men ikke lenger. Kjøkkenet til min voksne år har nå blitt Brennpunkt av huset og folk som bor i den. Det er fortsatt obligatorisk lounge room å motta gjester, men det er nå bare et lite rom på vei til grand, åpen plass av kjøkken, familie og rumpus rom kombinert.


Dette er der de fleste familier nå samle etter lange dager arbeide - foreldre forbereder familie måltid mens barn (Hvis de er i deres schoolyears) gjøre sine lekser i familien spisebord, eller (Hvis de allerede er unge voksne), sitte og skravle rundt frokost nook eller Familierom sofaen. Kjøkken nå utstråler varme og velkommen hjulpet av de eik eller teak ferdig med olje kjøkkenskap som vanligvis linje kjøkken vegger, samt mahogni eller red Ceder curio skap bolig Ærede familie skatter som bilder og bowling trofeer.


Jeg har lenge brukt mitt kjøkken som min lounge - et av rommene i huset som jeg anser mest komfortable, funksjonelle, stamme og innbydende. Min mann og jeg og noen av mine barn som noen ganger fancy seg selv som den nye Jamie Oliver kan presentere vår gourmet talenter som vi gracefully flytte rundt røde og brune flekkete granitt kjøkken island eller benkeplate Bøk til glistening rustfritt stål synke brun sammenslåtte nyanse av keramiske cooktop. Alle disse i forhold til resten av familien, og ofte venner og gjester som vi vise i rett til kjøkken/familie/dining room området å sitte i våre elskede mørk aubergine brun no-nonsense, ennå overdådig og svært praktisk "Virginia" sofa.


Borte er dagene da du følte du trengte å oppholde dine gjester i komfort av italiensk fløyel sofaen i salongen mens du unnskylde deg selv og slave bort i mørke, varme og steamy hullene i kjøkkenet forbereder maten. Nå er det ingen skam eller cringe å invitere venner på kjøkkenet, fordi kjøkken har blitt knutepunkt for familieliv og sosiale underholdende. Arkitekter, Hjem byggherrer og apparatet produsenter har alle tatt akt av nye trenden og har gjort kjøkken ikke bare funksjonell og effektiv men også overveldende stilig. Selv whitegoods nå kommer i forskjellige farger av rustfritt stål, earthy brun, lysende oransje og buttercup gult som passer alles ønske og smak.


Venner er invitert til å sveve rundt stilig marble topped kjøkken øyer som de fortsetter med deres omgang, snakker om ingenting og kanskje selv utlån av en hånd i Vask grønnsaker og peeling av poteter. Selv vinbarer er nå i domenet til kjøkken (ikke kjelleren eller lounge) som venner sitte og slappe av i kjøkken sipping deres favoritt røde eller hvite.


Selv når alene, har mitt kjøkken alltid vært en glede og en rolig tilflukt fra travle av verden utenfor. Når jeg våkner om morgenen, finner jeg ingen større glede enn å se solen strømmen igjennom beige voile gardiner i nordøst motstående kjøkken vinduet inn i dyp lilla med blomster afrikanske fioler og høye og lanky kinesiske formue planter som lysner opp lengst slutten av min granitt kjøkken benkeplate Bøk. Og når jeg kommer hjem fra jobben i kveld, jeg åpen selvsamme nordøst motstående kjøkken vinduet bli møtt med søt duft av de oransje sine sjasminer som linje bakgård gjerdet.


Mitt kjøkken har absolutt kommet langt fra sin skjulested i sekstitallet, og jeg har til hensikt å nyte det og holde det på den måten for en lang, lang tid mer framover.

No comments:

Post a Comment