Friday, December 23, 2011

En oppskrift på Rye brød

Den mer jeg gjøre brød, jo mer jeg er overbevist om betydningen av kjøkken er i best posisjon i huset. Når vi designet og bygget huset vårt, var jeg besluttet at kjøkkenet bør ha en visning og være på forsiden av huset. Nå som det er seks femten av en sommermorgen, og jeg er opp tidlig, kneading brød, fordi vi har kjørt igjen, er jeg spesielt glad for å være ser ut over landskapet sol-gjennomvåt til fjerntliggende fjellene. Hver gang du foretar brød du er garantert en god ti minutter ettertanke som du Knead det, mekanisk rytmisk KNA aktivitet frigjør sinnet til å vandre eller bytte off…very terapeutisk. Å ha en visning som er kastet i tillegg er bare en tilleggsbonus.


Jeg har ikke alltid gjort brød. Det er en relativt ny utvikling. Gjør jam var den første gjennombruddet i selvtillit tilstrekkelig mengde, så kom dagen når våre lokale leverandør av rye brød, som gjorde et brød som (mirakel av mirakler), alle barn vil spise, besluttet å bytte oppskrifter og bruke Karve i it…instant avvisning av hele familien.


Vi hadde stoppet hvete brød å prøve og hjelpe min sønn allergier og fant det hjalp de fleste av oss, så bortsett fra sporadisk ettergivenhet for LUN hvitt brød, jeg ønsket å bli av den. Det var ingen alternativ; Jeg måtte ta spranget i brød å gjøre. Hovedgrunnen til at jeg hadde motstått var at det syntes å ta så lang tid. Først miksing og elting, deretter stiger, og deretter banket ned og forming Popovers, en andre stiger og endelig bakervarer. Som kunne holde styr på alt som i tre-barnets familie kaotisk liv?


Så til slutt jeg ta satse, slå til min venn Nigel (Slater, ikke namedropping, men han og Nigella (Lawson) er stadig tilstede i mitt kjøkken i boken format selvfølgelig) og Finn en idiotsikker oppskrift for et hvitt brød, enklere å starte med hvit jeg tror. Vel produsert første forsøk et rimelig, hvis det er enorme, brød, selv om min sønn fortsatt husker at det var litt doughy i midten. Andre prøve, jeg fikk to ganske perfekt brød og jeg var på et kast.


Nå å finne en oppskrift på rye brød. Det synes som 100% rye er vanligvis laget av syrlige dough-metoden og jeg kunne ikke se min familie kommer for det, så avgjøre for en halv og en halv rye/whole-wheat recipe… triumf. Min sønn mat connoisseur klaget OK, det var en smule altfor søtt, så neste gang runde jeg redusert mengden honning, men denne oppskriften har vært vårt stift kosthold siden, og jeg er nå virkelig ensconced i mitt kjøkken, ser på visningen, hver dag, mens jeg forsøke å holde forsyning nivå med den stadig økende behovet.


Noen måte, til slutt til oppskriften:


500 g rye mel
450 g whole-wheat mel, pluss mer for elting
50 gr rent mel
1 spiseskje salt
1 10 g sachet av instant gjær
1 spiseskje honning
3 spiseskjeer olje
670 ml melk
125 ml vann


Varm melk til lunken. Bland interessante og salt i en stor bolle. Gjør et godt i midten og innlegge gjær, deretter honning og olje, helle på warmed melk og vann og blande. Når det blir doughy tur ut på et godt floured overflaten (det vil være svært klebrig) og Knead KNA i 10 minutter. Du må holde å legge mel som du Knead KNA. Det er bedre å være too sticky enn for tørr-du kan alltid legge mer mel, men også tørr vil gjøre et tørt, hard brød. Etter 10 minutter, sette den tilbake i bolle med en plastpose over det og la i en warmish sted for to timer eller så. Deretter banke ned, godt å trykke ut luften, men ikke over elting, miksing og deretter danner i to eller tre Popovers på en bakervarer ark, dekke igjen og forlate for å stige for en time. Deretter bake i 30 minutter på 190 C før de høres hul når du tapper på bunnen av brød. Kule på en wire-rack


Så hvordan gjør jeg holde oversikt over brød gjør, i mellom skole kjører, mealtimes og resten? Vel jeg har ikke alltid. Der er timene når jeg optimistisk starte brød av, la den å stige og fire timer senere huske om det, slå den ned, glem å slå på ovnen, slik at den har hatt en ekstra dag eller så i stigende tid etter når det blir tilberedt. Det gjør det synes å være svært forgiving selv – uansett hva du gjør det, du vanligvis får brød på slutten, det kan ikke alltid være perfekt brød, men deretter variasjon er krydderet i livet etter alle. Det var en gang det ikke hadde helt ferdig med matlaging av tiden jeg måtte gjøre skolen kjører, så jeg spurte min mann til å ta det ut i ti minutter...... Da kom jeg tilbake vi hadde en veldig nyttig våpen mot inntrengere. Vi spise ikke denne ettall…Jeg tror det var ryvita for kattemat til lunsj...!


Lykke til med din.


Copyright 2005 Kit Heathcock

No comments:

Post a Comment