Friday, July 27, 2012

Ingen flere løk tårer

Gjennom årene har jeg hørt om en masse rettsmidler for å hindre tårer når kutte opp løk. Mange av disse har vært ganske morsomt; tygge på en matchstick mens kutte (må være tre), andre høres som om de kan fungere; kjøre løk under vann for et par minutter før chopping og andre lyd bare til merkelig å prøve på alle; "med svømming beskyttelsesbriller fast i stedet lys av røkelse, plassere den ved siden av din hakkebrett styret og hogge bort".


For meg ble løsningen oppdaget ikke ved å ta gamle koner tales som faktum, men ved prøving og feiling. Du se når jeg var mye yngre og starting out arbeider i kjøkken og jeg ville være gitt kilo og løk kilo til sektor, terninger, julienne og chop av leder kokk. Med mine ungdommelig ambisjoner jeg ville dykke i og gjøre akkurat som han hadde spurt, står på en hakkebrett bord for timer på slutten kutte ingenting men løk. Jeg likte ganske disse slags menial oppgaver som mange av mine kolleger avskydde. De så dem så kjedelig og un-educational. Jeg har derimot så dem som en utfordring og en mulighet til å forbedre mine ferdigheter med kniv. Jeg ville veie av løk i lik vektet grupper ved enhver anledning og tid selv å se hvis jeg fikk raskere.


Noen ganger jeg ville bli altfor fokusert på min tid og Chef ville gå forbi og sammenligne inkonsekvenser i min stykker av julienne, han ville si, "Hegeman, sakte ned! Dette stykket er 3 ganger størrelsen på dette. Jeg vil at alle skal se ut som dette", som han viste til en av mine noen perfekt stykker.


Jeg ville enig, "Ja Chef" og begrudgingly plukke opp min kniv på nytt og kutt resten av løk mye tregere.


Jeg komme bort fra emnet, men hva jeg får her er at jeg ville tilbringe hele tiden arbeider kraft slicing, klipping og chopping løk og aldri gir en andre tanke til tårer.


Men på fridager jeg ville ofte banke opp et måltid hjemme og etter kutte halvparten en løk jeg ble balling som 1960 's teenage jente på en Beatles-konsert. Jeg lurte på hva jeg var gjør forskjellige og jeg kunne se noe jeg gjorde forskjellige hjemme enn på jobb. Jeg hadde skrelles av løk det samme, jeg hadde samme plast chopping styret var jeg selv bruker samme kniven som på jobb, (jeg tok alltid min verktøy hjem med meg på mine dager av). Jeg kunne ikke tenke på hvorfor jeg ville gråte hjemme, men ikke på jobb. Var det en sub-bevisst del av meg å holde mine tårer i sjakk for frykt for rive opp foran kokk og de andre guttene på jobb? Jeg kunne ikke finne ut, men jeg var glad jeg aldri fikk mye mer enn 1-2 løk å kutte hjemme.


Jeg oppdaget senere det hadde ingenting å gjøre med hva jeg gjorde, men hva kjøkkenet selv gjorde. Du ser på jobb var det 6 stor extractor fans over meg, det var også en stor Korridor kjører ned til en stor mottakende døren bak meg som ble åpnet i frisk luft. Hjemme hadde jeg vinduene i min leilighet Avslutt og bittesmå overhead fan slått av. Så svaret jeg oppdaget er utgangspunktet ventilasjon. Neste gang du klipper løk, bare kontroller at du har god sirkulasjon; luft å bli trukket inn og ut av kjøkkenet. Prøv å møte eller være så nær som mulig til ditt eksos fan og åpne noen vinduer og dører til at luft å flyte.


Hvis du ikke har noen windows nær kjøkkenet eller din komfyren ikke har en overhead-fan, prøv å ta hakkebrett styret ut siden, bør den friske luften ha samme effekt av sirkulasjon og fortynne duftene før de kommer til deg. Jeg har jobbet i kommersielle kjøkken i mange år, og denne enkle metoden har holdt meg fra shedding en løk tåre. Så neste gang du trenger å hogge noen løk, la svømming goggles ved bassenget, matchsticks i skuffen, og bare aktivere fan og åpne et vindu. Happy deling.

No comments:

Post a Comment